SePU er i gang med datainnsamling i KVIS-prosjektet
5/16/2025
SePU er i gang med et forskningsprosjekt som skal undersøke hva som kjennetegner skoler som klarer å realisere de nasjonale føringene om inkludering. Prosjektet har fått navnet KVIS "Individ og fellesskap i skolen". Denne uken startet vi den kvalitative datainnsamlingen, der vi intervjuer skoleledere og lærere på utvalgte skoler.
KVIS står for kvalitet i skolen. Skolekvalitet og inkludering i skolen framstår i Norge som en stor politisk og pedagogisk utfordring. Det er nasjonale føringer om at skolen skal være inkluderende og ikke skille ut elever fra fellesskolen ut fra økonomi, kulturell bakgrunn, geografi eller elevenes forutsetninger. Men denne type policy ser ut til å være lettere å vedta enn å realisere. Vi trenger mer kunnskap om hva som kjennetegner skoler som lykkes med å realisere føringene om inkludering. KVIS-prosjektet er et forskningsprosjekt som har som mål å skaffe mer kunnskap om dette.
Det er 4 norske kommuner som har takket ja til å delta i KVIS-prosjektet. Hver kommune har videre valgt ut noen skoler som skal delta i datainnsamlingen. SePU skal innhente data gjennom ulike datakilder, som spørreskjema, intervju og observasjon. Denne uken gikk vi i gang med intervjuer av lærere og skoleledere.
KVIS-prosjektet er et større samarbeidsprosjekt som foregår både i Danmark og Norge der Universitet i Innlandet samarbeider med University College Lillebælt. Det er Thomas Nordahl, ved SePU, som er prosjektleder.