Arbeid med elevmedvirkning i skolens kvalitetsarbeid på Kirkekretsen skole

4/9/2025

SePUs Hilde Forfang er veileder for Kirkekretsen skole i Ringsaker kommune i deres arbeid med elevmedvirkning i pedagogisk analyse og tilbragte hele mandag 7. april på skolen.

SePU samarbeider med 5 skoler i PULSE-prosjektet, som handler om elevmedvirkning i skolens arbeid med kvalitetsutvikling ,ved bruk av pedagogisk analyse. Hver skole har fått tildelt en veileder fra SePU. Hilde Forfang er veileder for Kirkekretsen skole i Ringsaker kommune. Mandag 7. april deltok hun i skolens kvalitetsarbeid. 


Plan for dagen
Kl. 09:00 – 10:00: møte med skoleledelsen
Kl. 10:00 – 11:00: PULSE-arbeid med lærer og elever på 7. trinn
Kl. 12:00 – 13:00, PULSE arbeidet med lærer og elever på 5.trinn
Kl. 13:30 – 15:30: Fellestid med hele personalet: Fra erfaringsdeling til organisatorisk læring

Kirkekretsen skole er inne i sitt andre år som «PULSE»-skole. Fra å ha med to klassetrinn i pilotprosjektet, arbeider nå mellomtrinnet etter prinsippene og modellene i PULSE-prosjektet.

På et av trinnene var underveisevaluering av implementering av tiltak tema denne dagen. Først minnet læreren elevene først på tiltakene som de selv hadde vært med på å bestemme, deretter ble elevene satt i læringspar og fikk i oppgave å vurdere prosessen så langt:

For å inkludere alle skolens lærere i «PULSE»-arbeidet, har skoleledelsen og lærerne sammen gjennomført en pedagogisk analyse på skolenivå. Elevene skal involveres i kvalitetsutviklingsarbeidet gjennom tiltak på klassenivå. Fellestiden denne uka var avsatt til erfaringsdeling. Målet vare å gå fra erfaringsdeling til organisatorisk læring.

Kontaktlærer på hvert trinn presenterte hvordan de sammen med timelærere på trinnet har lagt til rette for elevmedvirkning i dette arbeidet så langt. Under presentasjonen fikk alle i oppgave å notere ned på hvilken måte elevene har blitt involvert i arbeidet og hvilke strategier lærerne hadde lagt til grunn for elevmedvirkning. Deretter ble lære og skoleledere satt sammen i læringspar der de skulle dele og drøfte det de hadde notert ned, samt bestemme grad av elevmedvirkning på hvert trinn knyttet til Shiers nivåer av medvirkning (se tabell)

Fellestiden ble oppsummert i plenum ut fra følgende punkter:
- Hvordan medvirker elevene – mønster?
- Hva gjør lærer for å legge til rette for elevmedvirkning på de ulike nivåene i Shiers medvirkningsstige?