Siste nyheter
13. og 14. mars ble årets Bergenkonferanse gjennomført. Temaet var "Innovativ ledelse med vekt på resiliens, etikk og elevmedvirkning". SePUs Lars Arild Myhr var en av foredragsholderne. Konferansens første dag ble avsluttet av Lars Arild Myhr som snakket om Inkludering som kvalitet i skolen. Presentasjonen handlet blant annet om sammenhengen mellom kvalitet og inkluderende fellesskap, et læringsmiljø der elever opplever tilhørighet og læring.Det var Skolelederforbundet i Vestland som arrangerte konferansen med følgende program: Det var...
SePU samarbeider med Kristiansand kommune om etablering av Inkluderende støttesystemer i alle barnehager og skoler. Samarbeidet med Kristiansand innebærer et tett samarbeid med kommunalt nivå. På bildet ser dere Eva Gjersvold, Eivind Eikeland, Kristin Rosen, Julie Nilsen og Gudrun Svensson, sammen med Veronica og Lars fra SePU. SePUs Veronica Grøtlien og Lars Arild Myhr har denne uka arbeidet i tre dager til ende med samlinger sammen med PP-tjenesten, skolene og barnehagene. Onsdag 5. mars ble samlingen for PPT gjennomført, torsdag 6. mars...
Tirsdag 4. mars møtte SePUs Hilde Forfang og Knut Olav Nordseth igjen skoleledergruppene i Eidsvoll kommune. Dette var siste samling dette skoleåret, men partnerskapet videreføres. Dette skoleåret har det vært et særlig fokus på lederhandlinger, og på denne samlinga var skoler som løst koblede systemer og kjennetegn på kommuner og skoler som lykkes med å heve kvaliteten på opplæringen til elevene satt på agendaen. Hver skole hadde presentasjon av et av sine forbedringsarbeid. Mens en skole presenterte sitt arbeid, fikk de de øvrige skolelede...
19. og 20.februar ble andre samling i fordypning i pedagogisk analyse gjennomført i Øst-Finnmark, hvor målgruppen er ansatte som skal ha en veilederrolle i pedagogisk analyse. Her deltok representanter fra PPT, barnehage og skole og RSK Øst-Finnmark. Arbeidsformene har vært forelesninger, arbeid og oppgaver i grupper og individuelt, arbeid med case og reelle saker, og arbeid med pedagogisk analyse i en digital modell. I tillegg til case-jobbing på samlingene har deltakerne i løpet av samlingene startet opp en pedagogisk analyse tilknyttet e...
SePUs spørreundersøkelse gir både barnehager og skoler et unikt bidrag med informasjon om deres utviklings- og læringsmiljø. Alle skolene i Kongsvingerregionen og alle barnehager og skoler i Ytre Helgeland har fått presentert sine resultater fra spørreundersøkelsen. Bildet: Samlingen for Kongsvingerregionen. Høsten 2024 gjennomførte barnehager og skoler i Ytre Helgeland og skoler i Kongsvingerregionen SePUs spørreundersøkelse, og i begynnelsen av januar var disse dataene tilgjengelige for enhetene som hadde deltatt. Resultatene som barneh...
Torsdag 20. februar var det dagssamling i Elverum for gruppeledere i de fem Sør-Østerdal-kommunene. Styrere, rektorer og kommunalt nivå deltok også. Sammen med representanter fra Læringsmiljøsenteret, loset SePUs Veronica og Knut Olav deltakerne gjennom samlingen, med tematikk som barnets stemme, elevmedvirkning og ledelse av inkluderende praksis. Det ble gjennomført pedagogisk analyse på de enkelte enhetene knyttet til tematikken og ny kunnskap om gruppelederrollen ble presentert. Agenda for samlingen - Velkommen- Barnets stemme- Erfaring...
Fremhevet
Nye webadresser fra mandag 16.desember Har du lisens og brukertilgang på nettressursen som ser slik ut: Da vil du nå finne igjen nettressursen her: https://gammel-e.sepu.no Har du lisens og brukertilgang på nettressursen som ser slik ut: Da er du på rett sted - https://e.sepu.no Har du spørsmål eller trenger hjelp, vennligst ta kontakt med sepu.support@inn.no
SePU har samarbeidspartnere i flere regioner og kommuner i Norge. Nedenfor kan du lese om alle de pågående samarbeidene SePU har nå.Kompetanseløftet for inkluderende praksis i barnehage og skole (KL) - Bodø kommune Tidsperiode: 2022-2024 Samarbeidspartnere: Bodø kommune er oppdragsgiver, men SePU samarbeider også med universitetene Nord Universitet og NTNU i dette oppdraget. «Kompetanseløftet for inkluderende praksis i barnehage og skole» omfatter alle barnehager og skoler i Bodø kommune med hovedmål om at Alle barn og unge opplever seg inkl...
Paideia gis ut to ganger i året, i mai og november. Etter 6 måneder blir de publiserte artiklene fra tidsskiftet tilgjengelige for alle gjennom open access. Da kan du lese artiklene helt gratis. Her finner du artiklene. En lettere tilgang til artiklene kan bidra til at dere har nok en kilde til å finne mer forskningsinformerte begrunnelser for blant annet valg av tiltak i pedagogisk analyse. Om Paideia Paideia er et fagtidsskrift som har til hensikt å bidra med forskningsbasert kunnskap om pedagogisk praksis og barn og unges læring og utv...