Evaluering av kompetanseforløpet for de videregående skolene i Rogaland fylkeskommune
7/1/2025
SePU har i perioden 2022 – 2025 samarbeidet med de videregående skolene i Rogaland fylkeskommune om kompetanseheving for inkludering i skolen. SePUs Lars Arild Myhr og Gro Løken har skrevet en rapport som evaluerer kompetanseforløpet "Støttesystemer for skoleledere i videregående opplæring og PPT».
Formålet med kompetanseforløpet har vært å utvikle et inkluderende støttesystem der ledere, lærere og andre ansatte får kompetanse og redskaper til å gi alle elever et pedagogisk tilbud av høy kvalitet,
slik at alle får realisert sitt potensial for læring i et inkluderende fellesskap. Prosjektet omfatter
både det allmennpedagogiske og det spesialpedagogiske området i videregående opplæring.
Rapporten er en evaluering av det arbeidet som ble gjort i den perioden kompetanseforløpet pågikk og baserer seg på to spørreundersøkelser, en for skoleledere og en for ansatte i PPT. Resultatene fra
undersøkelsene viser at kompetanseforløpet har bidratt til utvikling og forbedring av
støttesystemene ved skolene, men at det ikke har bidratt til å utvikle samarbeidet mellom
skolene og PPT i særlig grad.
Rapporten kan leses her.