Første artikkel på resultater fra PULSE er publisert - Bruk av elevmedvirkning i pedagogisk analyse
4/29/2025
I dag 29. april ble den første artikkelen som er skrevet på bakgrunn av data innsamlet i PULSE -prosjektet publisert. Funnene viser hvilke konkrete aktiviteter skoleledere kan utføre for å støtte lærere i forbindelse med involvering av elever i pedagogisk analyse.
PULSE står for «Professional learning networks Using data for Learning and Student Engagement» og er et FoU-prosjekt i regi av Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) i samarbeid Universitetet i Twente og skoleeiere i 3 norske kommuner. Arbeidet hadde sin oppstart våren 2024, og de 5 skolene som har deltatt har plukket ut bestemte trinn (fra mellomtrinn og ungdomstrinn). Hver skole har hatt en fast veileder fra SePU. Lærerne har fått opplæring både i pedagogisk analyse og hvordan de kan la elevene medvirke i hver av fasene både i analysedelen og tiltaksdelen.
I denne artikkelen har SePUs prosjektleder Hilde Forfang sammen med noen av prosjektmedarbeiderne, Mette Marit Jenssen, Cindy Poortman og Kim Schildkamp undersøkt skoleledernes rolle i dette arbeidet som kombinerer bruk av den pedagogiske analysemodellen og Shiers modell for elevdeltakelse.
Artikkelen kan leses i sin helhet her.