Kommunebesøk i Vadsø og Vardø
12/12/2024
Forrige uke var SePU på kommunebesøk i barnehagene og skolene i Vardø og Vadsø. Hensikten med disse besøkene i hver kommune er at deltakerne skal få kunnskap om og forståelse for kvalitetsarbeidet i kommunene, i skolene og i barnehagene, og at skolene og barnehagene kan vise frem praksis som er et resultat av kollektivt forbedringsarbeid, gjennom partnerskap med SePU i tilskuddsordningen (ReKomp og DeKomp).
På bildet ser du fra venstre daglig leder RSK Øst-Finnmark Randi Vorren, SePUs Hanan Abdelrahman og Jane Irén Johansen sammen med PPT og skoleledere og personalet i Vadsøskolene.
Kommunebesøk er en av aktivitetene vi gjennomfører i partnerskap med region Øst-Finnmark, som består av kommunene Sør-Varanger, Vadsø, Tana, Båtsfjord, Berlevåg, Vardø og Nesseby. Målet er at deltakerne i kommunebesøk, gjennom presentasjon, observasjon og dialog, skal lære av hverandre, samt uttrykke hva de vil gjøre og hva de trenger i videre forbedringsarbeid. «Kommunebesøket» planlegges i forkant av kommunene, i samarbeid med SePU. I begge kommunene var både ledere i barnehage og skole og PPT med, sammen med daglig leder RSK Øst-Finnmark og SePU.
Vardø kommune
Deltakere fra kommunen var alle ansatte, barnehagens- og skolens ledelse og PPT.
I barnehagen i Vardø kommune jobbes det med inkluderende barnehagemiljø fritt for krenkelser i kollektiv kompetanseutvikling (ReKomp).
Bestillingen til observasjonene var inkludering og den autoritative voksenrollen i forskjellige situasjoner: i påkledning, i leksituasjoner, i samlingsstund og i matsituasjonen. Grunnet kansellerte flyavganger og buss for fly fikk vi ikke observert før fellesøkta med alle ansatte. Fellesøkta ble derfor en presentasjon av forskningsbasert kunnskap om voksenrollen i barnehagen, refleksjon og utprøving av observasjonsskjema på den autoritative voksenrollen, ut fra en praksisfortelling. I observasjonene dagen etter fikk vi både se og drøfte god praksis med de observerte, som bidro til at barn ble både språklig og sosialt inkludert.
I Vardø skole jobbes det med relasjonsbasert klasseledelse i kollektiv kompetanseutvikling (DeKomp).
Bestillingen til observasjonene var klasseledelse i forskjellige fag og med litt ulike vinklinger: klasseledelse og elevenes oppmerksomhet og elevenes påkobling i faget og relasjoner. I observasjonene fikk vi både se og drøfte god praksis med de observerte, som ble presentert sammen med forskningsbasert kunnskap i fellesøkta med alle ansatte.
Det ble presentert følgende oppsummering etter observasjon i tre klasser:
Vadsø kommune
Deltakere fra kommunen var alle ansatte, barnehagens- og skolens ledelse og PPT. Kommunalsjefen deltok i oppstarten av dagene.
I barnehagene i Vadsø kommune jobbes det med inkluderende barnehagemiljø fritt for krenkelser i kollektiv kompetanseutvikling (ReKomp).
Bestillingene til observasjonene var språklig og sosial inkludering i ulike situasjoner: hvilestund (lesestund), samlingsstund, bordlek, juleverksted og stasjonslek. I observasjonene fikk vi se pedagogisk praksis som bidro til både språklig og sosial inkludering i barnegruppa. Vi hadde også gode drøftinger sammen med de observerte og deres barnehagestyrere i etterkant av observasjonene. Vi avsluttet kommunebesøket med en fellesøkt for alle ansatte i barnehagen og deres styrere, hvor vi belyste forskningsbasert kunnskap om inkluderende praksiser. Vi viste frem praksiseksempler fra barnehagene og ga refleksjonsoppgaver.
Her er eksempler fra noen av observasjonene som ble presentert for alle ansatte i barnehagene i Vadsø:
I skolene i Vadsø kommune jobbes det med spørsmål og interaksjon i klasserommet i kollektiv kompetanseutvikling (DeKomp).
Bestillingene til observasjonene var tilpasset og inkluderende pedagogisk praksis, klasseledelse og overganger mellom aktiviteter i matematikk, samt bruk av spørsmål og interaksjon i klasserommet. I observasjonene fikk vi se klasseledelse og inkluderende praksiser i ulike fag og med ulike tilnærminger. Vi hadde gode drøftinger med de observerte og deres skoleledere i etterkant av observasjonene. Vi avsluttet kommunebesøket i skolene med en fellesøkt for alle ansatte, hvor vi belyste forskningsbasert kunnskap om bruk av spørsmål og interaksjon i klasserommet som inkluderende praksiser. Vi brukte praksiseksempler fra klasserommene og ga refleksjonsoppgaver.
Her er eksempler fra noen av observasjonene som ble presentert for alle ansatte i skolene i Vadsø:
Vi takker for to godt organiserte kommunebesøk, hvor skoleledere og barnehagestyrere la forholdene godt til rette både for ansatte i barnehage og skole, og for PP-rådgivere, SePU og RSK Øst-Finnmark. Samlet sett bidro besøkene i kommunene, barnehagene og skolene til innsikt, dialog og erfaringslæring for de involverte.
Vi ønsker alle ansatte i Vardø og Vadsø riktig god jul og lykke til med det viktige og gode arbeidet dere gjør for inkluderende praksiser for lærere og ansatte, og inkluderende fellesskap for barn og elever!