Ny studie gir innsikt i unges fremtidsdrømmer og hvordan vi best kan snakke med dem om dem

29/10/2025

I dag, 29.oktober, ble det publisert en artikkel i Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning med tittelen: "Unveiling Nordic Youth’s Aspirations: A Multi Methods Approach". SePUs Ann Margareth Gustavsen er en av artikkelforfatterne, sammen med andre nordiske forskere i prosjektet INSPECT. 

 

Hvordan kan skolen få bedre innsikt i hva ungdom tenker om fremtiden? En ny studie fra fem nordiske land gir verdifull kunnskap om hvilke samtalemetoder som faktisk fungerer – og hvilke som kan være utfordrende.

Studien bygger på 75 intervjuer med ungdom fra Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island. Forskere testet ulike metoder for å snakke med ungdom om deres mål, verdier, håp og livsvalg. Resultatene viser at noen metoder gir bedre innblikk enn andre. Mens fremtidsfortellinger og utforskende samtaler ga god tilgang til ungdommens verdier og fremtidsbilder, viste det seg at å snakke med utgangspunkt i egen tidslinje var krevende for mange. Flere ungdommer slet med å forstå oppgaven og med å plassere hendelser i tid, noe som begrenset metodens nytte.

For lærere og skoleledere gir dette viktig kunnskap: Skal vi forstå elevenes fremtidsdrømmer og fremtidsplaner, og støtte dem i deres utvikling, må vi bruke metoder som faktisk åpner opp for refleksjon og samtale. Studien anbefaler en kombinasjon av flere metoder og en langsiktig tilnærming.

Artikkelen kan leses i sin helhet her.

 

Om INSPECT-prosjektet

Dette er et treårig (2023 - 2025) forskningsprosjekt som er finansiert av NordForsk og ledes av professor Ane Qvortrup, University of Southern Denmark

Målet med INSPECT-prosjektet er å forstå de mellomlange til langsiktige konsekvensene av COVID-19 og å utvikle kunnskap og forberede de nordiske skolene for å sikre samfunnssikkerhet fremover. INSPECT gjennomfører komparative studier av de ulike responsene (strategier og tilnærminger) som er anvendt i forskjellige nasjonale, regionale og situasjonelle kontekster på tvers av de fem nordiske landene: Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island. Videre, basert på et tverrfaglig, mixed-method design, undersøker INSPECT de mellomlange og langsiktige konsekvensene av COVID-19 slik de tar form i et samspill mellom responser og elevkarakteristikker. Til slutt samler prosjektet systematisk kunnskap om og gjennomfører en forskningsbasert oversikt over lærdommene fra alternative læringssituasjoner som har blitt anvendt under pandemien. Prosjektets kunnskap bringes i praksis gjennom ulike formidlingskanaler og gjennom samskapende innovasjonsseminarer.