Seminar i forskningsprosjektet "Individ og fellesskap"
1. og 2. oktober har det vært seminar for forskere fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense og SePU, i SePUs lokaler på Hamar.
På bildet fra venstre: Thomas Nordahl, Anne Karin Sunnevåg, Ann Margareth Gustavsen, Lars Arild Myhr, Trond Johnsen, Dag Munk Lindemann, Christoffer Granhøj Borring, Hilde Forfang, Sogrid Øyen Nordahl og Elin Dybdal Simensen.
"Individ og fellesskap" er et forskningsprosjekt som har blitt etablert med utgangspunkt i stor økning av segregerte tiltak i norske og danske skoler. Skolekvalitet og inkludering i skolen framstår som en stor politisk og pedagogisk utfordring. Det er nasjonale føringer om at skolen skal være inkluderende og ikke skille ut elever fra fellesskolen ut fra økonomi, kulturell bakgrunn, geografi eller elevenes forutsetninger. Men denne type policy ser ut til å være lettere å vedta enn å realisere. Hovedhensikten med forskningsprosjektet "Individ og fellesskap" er å få mer kunnskap om hva som kjennetegner skoler som lykkes med å realisere føringene om inkludering.
I prosjektet samles det inn data gjennom spørreundersøkelser, observasjoner, intervjuer og dokumenter i tre norske og to danske kommuner. På seminaret 1. og 2. oktober ble de foreløpige analysene presentert for hverandre og en plan for vegen videre lagt.