SePU deltar på konferanse for UH-sektoren om partnerskap i barnehage- og skoleutvikling

11/29/2024

28. og 29. november ble det arrangerte Udir en konferanse for Universiteter og Høgskoler om partnerskap i barnehage- og skoleutvikling. Representanter fra SePU deltok på konferansen for å få siste informasjon om den nye tilskuddsordningen og hva slags kunnskap om ordningen som eksisterer så langt. 

Viktig informasjon fra samlingen

Når det gjelder et nytt helthetlig system for kompetanse -og karriereutvikling blir det en høringsrunde våren 2025. Vedtak kommer høsten 2025 med virkning fra 01.01.26. Udir har opprettet en ny nettside med informasjon om utarbeidelsen av ny tilskuddsordning for videreutdanning og lokal kompetanseutvikling. 

Lenker til rapporter og artikler om tilskuddsordningen, som ble presentert på samlingen:

- Linda Janninger, Paal Eckhoff Salvesen og Ingvild Åmot (2024) Barnehagelederes rolleforståelse i implementeringen av en statlig initiert prosess

- Sølvi Lillejord og Per E. Garmannslund (2024): Partnerskap for (lokal) kompetanseutvikling i tilskuddsordningen – et kunnskapsgrunnlag UH-Region Vest

Kåre Andreas Folkvord, Elaine Munthe, Tone Solum Søndervik, Inger Sofie Berge Hurlen og Hallvor Lyngstad (2024): Profesjonsutvikling i partnerskap

Program for samlingen

Torsdag 28. november

10:00-11:15 Velkommen og innledning
- Status i arbeidet med å innføre nytt system for kompetanse- og karriereutvikling, Utdanningsdirektoratet
- Funn fra partnerskapsrapportene i regional ordning, desentralisert ordning skole og yrkesfag og kompetanseløftet, Utdanningsdirektoratet
Forutsetninger for at partnerskap skal lykkes, Sølvi Lillejord, SLATE, UiB

11:15-11:30 Pause

11:30-13:00 Hvilken kompetanse trenger UH i møte med praksisfeltet?
Ledelse av utviklingsprosesser, Sigrun K. Ertesvåg, Læringsmiljøsenteret, UiS
Hvordan jobber vi i UH for å utvikle egen kompetanse og treffe behovene i sektor godt nok? Ved Osvald Lykkebø, HVL og Annette Haslund, OsloMet

Gruppediskusjon i etterkant

13:00-14:00 Lunsj

14:00-15:30 Hvordan ivaretar UH det doble oppdraget?
- Utfordringer og muligheter for UH-organisasjonen, Kjersti Sandnes Haukedal, HVL
- Bridging the research-practice gap in education: samskaping i Rogaland, Kåre Andreas Folkvord og Kjersti Tharaldsen, UiS
- Kan UH lære? Styrking av lærarutdanningane med bakgrunn i tilskotsordning for lokal kompetanseutvikling, Trine Kielland og Elisabeth Totland, HVL

Gruppediskusjon i etterkant

15:30-15:45 Pause

15:45-17:00 Gallerivandring, der alle UH-miljøer har blitt oppfordret til å presentere sitt arbeid i tilskuddsordningen gjennom en poster

Fredag 29. november

09:00-10:30 What’s in it for me? Forskningens rolle i tilskuddsordningene
- Hvordan kan vi legge til rette for forskning innenfor tilskuddsordningene? Hvordan går vi frem når UH skal forske i partnerskapene? Hanne Næss Hjetland, OsloMet
- Paal Eckhoff Salvesen, Dronning Mauds Minne Høgskole
- Språksterk: et forsknings- og utviklingsprosjekt, Veslemøy Rydland, UiO
Gruppediskusjon i etterkant

10:30-11:00 Pause

11:00-12:30 Når flere UH er i samme partnerskap, muligheter og utfordringer
- Erfaringer fra samarbeid mellom to UH, Jeanett Pettersen, Nord universitet og Heidi Sandø, Skrivesenteret, NTNU
- Går det greit å være i partnerskap med tre UH-institusjoner samtidig? Robert Øyum-Jakobsen, utviklingsveileder i kompetansenettverket Trøndelag Sørvest

Gruppediskusjoner i etterkant

12:30-13:00 Avslutning