SePU deltar på nordisk forskerseminar - INSPECT

1/23/2025

22.-24. januar 2025 gjennomføres det tredje seminaret for forskerne i det nordiske forskningsprosjektet INSPECT. SePUs Ann Margareth Gustavsen er en av de fire norske representantene, som blant annet undersøker hvordan pandemien har påvirket barn og unges trivsel, verdier og ambisjoner.

Om SePUs bidrag i prosjektet

Forskningsprosjektet består av fem arbeidspakker. Det er SePUs Ann Margareth Gustavsen og førsteamanuensis Ellen Nesset Mælan ved INN som sammen samler inn de norske dataene i tre av arbeidspakkene:

- Arbeidspakke 1: Gjennomføring av spørreundersøkelser blant lærere og elever fra 5.-10. trinn på noen utvalgte norske skoler, på tre måletidspunkter (høst 23, 24 og 25). Det er flere områder som undersøkes i spørreundersøkelsene, men både elevenes og lærernes trivsel er ett sentralt område. 

- Arbeidspakke 4: Fokusgruppeintervjuer av 14 norske 10. klassinger og individuelle oppfølgingsintervjuer med 7 av dem. Intervjuene ble gjennomført våren 2024. Hensikten med intervjuene er å få kunnskap om hvordan et utvalg elever som går sitt siste år på ungdomsskolen opplever sin skolesituasjon, vennskap og familie, samt deres tilbakeblikk på pandemien.  

- Arbeidspakke 5: Individuelle intervjuer med 5 elever fra hvert land. Intervjuene gjennomføres hvert semester med oppstart da elevene gikk i slutten av 7. klasse frem til de går i 10. klasse. Formålet med denne arbeidspakken er blant annet å innhente kunnskap om hvordan elevene har det i løpet av ungdomsskolen, hvordan de tenker om fremtidig utdannings- og yrkesvalg, samt hva slags verdier som er viktige for dem gjennom disse ungdomsårene. 

Om seminaret

På seminaret var dag 1 viet til at deltakerne fra hver arbeidspakke skulle si litt om status for arbeidet. Dag 2 var det prosesser i gruppene, der artikler ble planlagt og arbeidsoppgaver fordelt. Siste dag er satt av til skriving i gruppene. Deltakere på seminaret: 

Sverige
Susanne Duek
Christina Olin-Scheller
Thomas Blom

Danmark
Eva Lykkegaard
Ane Qvortrup
Anna Dyrberg Stage
Thomas Enemark Lundtofte
Jacob Højgaard Christensen
Jakob Bøje
Anders Ljungdahl

Norge
Ellen Nesset Mælan (INN)
Ann Margareth Gustavsen (INN)
Ingvild Kvale Sørenssen (NTNU)

Island
Hermína Gunnþórsdóttir
Svava Pétursdóttir
Garðar Ágúst Garðarsson
Guðmundur T. Heimisson

Om INSPECT-prosjektet

Dette er et treårig (2023 - 2025) forskningsprosjekt som er finansiert av NordForsk og ledes av professor Ane Qvortrup, University of Southern Denmark

Målet med INSPECT-prosjektet er å forstå de mellomlange til langsiktige konsekvensene av COVID-19 og å utvikle kunnskap og forberede de nordiske skolene for å sikre samfunnssikkerhet fremover. INSPECT gjennomfører komparative studier av de ulike responsene (strategier og tilnærminger) som er anvendt i forskjellige nasjonale, regionale og situasjonelle kontekster på tvers av de fem nordiske landene: Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island. Videre, basert på et tverrfaglig, mixed-method design, undersøker INSPECT de mellomlange og langsiktige konsekvensene av COVID-19 slik de tar form i et samspill mellom responser og elevkarakteristikker. Til slutt samler prosjektet systematisk kunnskap om og gjennomfører en forskningsbasert oversikt over lærdommene fra alternative læringssituasjoner som har blitt anvendt under pandemien. Prosjektets kunnskap bringes i praksis gjennom ulike formidlingskanaler og gjennom samskapende innovasjonsseminarer.