SePU på konferanse om ledelse og eierskap i barnehage og skole
26/11/2025
26. og 27. november deltar noen av SePUs ansatte på Udirs konferanse om ledelse og eierskap i barnehage og skole. SePUs Hilde Forfang hadde ett av flere innlegg på konferansens første dag. Hennes bidrag handlet om "Kapasitetsbygging i interorganisatoriske læringssystemer".

Deltakere på konferansen
Udir har invitert de faglig ansvarlige og faglige bidragsyterne på de nasjonale lederutdanningene, samt KS, Skolelederforbundet, Utdanningsforbundet og PBL. I tillegg deltar også representanter fra Sverige (Skolverket) og Finland (Hanaholmen). Tilsammen er det ca 70 deltakere. SePU er en av bidragsyterne på de nasjonale rektorutdanningene sammen med OsloMet.
Formålet med konferansen
Dele kunnskap og erfaringer med ledelse og eierskap i barnehage og skole som skal
resultere i et kunnskapsgrunnlag for videre arbeid med tiltak og virkemidler nasjonalt og
lokalt.
Program


Mer om innleggene fra de tre forskerne
Ledelse og eierskapets betydning for kvalitet i skolen v/professor Jan Merok Paulsen
Det er bred enighet om at skoleeiernivået i kommunene har vesentlig innvirkning på kvalitetsprosesser og resultatkvalitet i grunnopplæringen. Samtidig er det i mindre grad belyst hvordan skoleeiere kan agere for å maksimere sine bidrag gjennom politiske beslutninger og systemledelse fra det kommunale nivået. Foredraget tar utgangspunkt i dette «paradokset» og vil belyse noen effektive skoleeierstrategier med basis i egen forskning og faglitteratur.
Kapasitetsbygging i interorganisatoriske læringssystemer v/førsteamanuensis Hilde Forfang
Forskning på tvers av sosioøkonomiske, demografiske og politiske kontekster viser at skoler med gode resultater kjennetegnes av sterke kollektive læringssystemer. Med utgangspunkt i egen forskning og relevant faglitteratur belyser dette foredraget hvordan kommunale skoleeiere kan fremme kvalitetsutvikling gjennom interorganisatoriske læringssystemer. Foredraget retter særlig oppmerksomhet mot sentrale betingelser for etablering og videreutvikling av slike læringssystemer, og gir innsikt i hvordan tre små, rurale og høyt presterende nabokommuner har vevd sammen sin kvalitetsutvikling gjennom en omfattende organisatorisk infrastruktur.
Ledelse og eierskapets betydning for kvalitet i barnehagen v/professor Kjetil Børhaug
Norske barnehageeiere har gitt seg selv svært ulike roller i implementering og kvalitetssikring av barnehagetilbudet. Dette reiser viktige spørsmål om ansvar, om minstekrav for eiers oppgaver, så vel som begrensninger for hvor omfattende eiers rolle bør være i møte med behovet for profesjonell autonomi.
Mer om det øvrige innholdet på konferansen
I tillegg til innlegg fra forskerne, er det også disse to dagene innlegg fra praksisfeltet. Der vil eiere i barnehage og skole belyse ulike erfaringer, perspektiver, utfordringer og muligheter.
Underveis på hver av dagene er det også satt av tid til refleksjoner og samtaler i grupper, der noen av spørsmål/problemstillinger/refleksjoner fra gruppene løftes opp i plenum.