SePU starter 2025 med bidrag på planleggingsdager
1/2/2025
VELKOMMEN tilbake på jobb etter juleferien! Flere barnehager og skoler rundt om i landet har startet det nye året med planleggingsdag i dag, torsdag 2. januar. SePU har bidratt på noen av dem.
Nes kommune
SePUs Anne-Cathrine og Knut Olav startet nyåret med planleggingsdag sammen med alle lærere og ansatte i barnehager og skoler i Nes kommune. Forrige halvår fikk ledere og gruppeledere opplæring i pedagogisk analyse. Denne dagen fikk alle lærere og ansatte en innføring i analysemodellen, sosial systemteori og betingelser for inkluderende fellesskap.
På bildet: Knut Olav og Anne Cathrine i en "interessant lyssetting".
Gruppelederne i barnehage og skole skal det neste halvåret lede arbeidet med kompetansepakken om pedagogisk analyse i sin enhet.
Nord-Gudbrandsdalen
I Nord-Gudbrandsdalen møtte alle ansatte i barnehagene i de seks kommunene Dovre, Lesja, Sel, Lom, Sjåk og Vågå til digital planleggingsdag innen temaet "Inkludering og kjønnsperspektiver". SePUs Ann Margareth Gustavsen ledet økta før lunsj og Hanne Høglind, fra barnehagepedagogikk ved Universitetet i Innlandet, ledet økta etter lunsj.
Program
09.00 – 11.30: Inkludering og kjønnsforskjeller i det norske utdanningssystemet, ved Ann Margareth Gustavsen
- Hva vet vi om kjønnsforskjeller i barnehage og skole?
- Gruppeoppgave1: Hvordan er situasjonen i egen barnehage?
- Hvordan kan kjønnsforskjellene forklares ut i fra forskning?
- Gruppeoppgave 2: Hvordan vil den enkelte barnehage forklare sin situasjon?
11.30 – 12.30: LUNSJ
12.30 – 15.00: Hvordan kan vi fremme språklig, sosialt og personlig inkludering for alle barn i barnehagen uavhengig av kjønn? ved Hanne Høglind. Det ble også gjennomført to gruppeoppgaver i løpet av denne økten:
- Gruppeoppgave 1: Å bli bevisst egne holdninger til “likestilt pedagogisk praksis” og reflektere over dette sammen i gruppe.
- Gruppeoppgave 2: Videre arbeid mot en likestilt pedagogisk praksis.