SePU støtter to enkeltskoler i Bodø kommune
5/2/2025
SePU har et samarbeidet med lærere og ledere i to skoler i Bodø kommune, sammen med Bodø PPT og representanter fra skolekontoret i kommunen, for å styrke det faglige og sosiale læringsmiljøet.
SePU er i ferd med å avslutte et fireårig partnerskap med Bodø kommune. På skolesiden har ønsket i partnerskapet fra Bodø kommune at SePU har støttet to enkeltskoler i deres arbeid med å styrke det faglige og sosiale læringsmiljøet ved bruk av pedagogisk analyse. Gjennom at SePU, ved Jane Irén Johansen, modellerer bruken av pedagogisk analyse i konkrete saker, er målet at både kommunens eiernivå og PPT kan videreføre arbeidet i egen kommune, både med de to skolene, men også for å støtte andre skoler og barnehager i tilsvarende saker, etter at samarbeidet med SePU avsluttes.
På bildet f.v: Bodø PPT ved leder Janne Sundt, rådgiver Silje Kristin Klingan og SePUs Jane Irén Johansen. Rådgiver Tine Solheim var ikke tilstede da bildet ble tatt.
Samarbeidet med skole A
Siden november har SePU og Bodø PPT samarbeidet med ledere og lærere på en skole om en analytisk og systematisk tilnærming for å forbedre læringsmiljøet i en klasse. Gjennom å bruke pedagogisk analyse har SePU sammen med PPT, støttet og veiledet lærerne i en klasse for å innhente og analysere både kvantitative og kvalitative data, analysere utfordringer og opprettholdende faktorer, utvikle og gjennomføre tiltak og evaluere.
I samarbeidet med skoleledere og Bodø PPT har SePU modellert hvordan systematisk observasjon og tilbakemeldinger kan brukes i arbeidet med pedagogisk analyse, både for å få et bredt datagrunnlag i analysedelen og for å støtte gjennomføring og evaluering av tiltakene i tiltaksdelen.
Denne uka (uke 18) har lærerne på trinnet gjort første underveisevaluering, og evalueringen antyder at tiltaksarbeidet har bidratt til å redusere læringsmiljøutfordringer i klassen. Videre arbeid følges opp og støttes av skolens ledelse og rådgiver fra PPT.
Samarbeidet med skole B
SePU og to rådgivere fra Bodø PPT har denne uka også startet et nytt samarbeid med en annen skole i kommunen. Pedagogisk analyse og systematisk observasjon og tilbakemelding brukes nå i ny kontekst, på et trinn med to klasser. Denne våren skal PPT sammen med lærerne innhente data i begge klassene, gjennom systematisk observasjon. Til høsten skal lærerne gjennomføre pedagogisk analyse, med støtte fra SePU, PPT og skoleledelsen.
SePU takker for fine og lærerike dager i Bodø, og ser frem til videre samarbeid.